Vanaf nu de verhalen van Jef en Cato! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cato Michiels - WaarBenJij.nu Vanaf nu de verhalen van Jef en Cato! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cato Michiels - WaarBenJij.nu

Vanaf nu de verhalen van Jef en Cato!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cato

06 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Woensdag 31 december:

Jaja, nog één dagje en de Jef komt! WHOOOOOOOOOOEHOE!
Maar vandaag eerst oudjaar vieren.
Rond een uur of tien ben ik beginnen skypen met de vrienden uit Olen! Zij waren bezig met de toer die wij elk jaar doen. Dit jaar zonder Cato :(
Maarja, ik zal hier wel goed Nieuwjaar vieren! Voor die ene keer dat ik het eens moet missen. Dat kan er wel af!
Het skypen zelf was echt superleuk. Altijd leuk om al die toffe vrienden van me nog eens terug te zien en te horen! Het sfeertje zat er al goed in.
Hier thuis hebben we nog wat rondgehangen tot iets na de middag. Dan reden we richting de stad met de fiets. Maar onderweg begon het al wat te druppelen… Dat zag er niet zo goed uit… Oudjaar in de regen. Wij toch maar snel tot de stad gefietst en daar maar geschuild met al de rest van Suriname (zo zag het er wel uit. Het was echt ontzettend druk!!)
Maar niet iedereen vond het nodig om te schuilen, er werd langs alle kanten muziek gespeeld, heel de straat was afgezet en aan die muziekstandjes werd er gewoon hevig gedanst op z’n Surinaams in de regen. Zalig om te zien!
Na een tijdje stonden de straten weer geweldig onder water, en ik had net mijn nieuwe leren slippers aan… Jammer maar helaas helemaal nat!
Het stopte na een half uurtje dan toch wat met regenen en dan zijn we maar wat tussen de massa mensen gekropen. Er liepen al veel dronkaards rond en sommigen waren al klaar om in hun bed gestoken te worden, allemaal met de fles rum in de hand :)
Na een paar uurtjes zijn we terug naar huis gereden want we zouden ’s avonds samen eten. Iedereen had een taakje gekregen om iets klaar te maken. Ik zat met Emelie en de Rob en Lore bij het nagerecht; Cubaanse bananen ;) hoho zo lekker!!
Er was echt zoveel eten; chips, lookbroodjes, broodjes met heerlijke Julie-gemaakte-eiersla, pasta-pesto, Griekse salade, … Maar niets kon die heerlijke Cubaanse bananen overtreffen!! Waauw, heerlijk vond ik dat!
Dan hebben we nog gezellig wat gedronken met z’n allen en zijn we tot na twaalven buiten blijven zitten. Er werd echt al de hele avond vuurwerk afgestoken. Rond twaalf uur kon je gewoon nog maar drie meter voor u zien omdat er zoveel rook/mist hing van al dat vuurwerk. En dan om twaalf uur zelf begon echt iedereen, heel Suriname, vuurwerk en pagara’s af te schieten. Het is hier de gewoonte dat iedereen dat doet. Symbolisch schiet iedereen het af om de boze geesten en al het slechte weg te jagen met het vuurwerk.
Rond half twee zijn we nog richting de stad gefietst. Je kon ook echt amper voor je kijken met al die rook. Al de auto’s reden tegen tien per uur met hun vier pinkers op. Echt grappig om te zien.
In de stad zelf viel het best wel tegen qua volk. Al de feestjes waren precies gedaan. Dan zijn we richting Zus en zo gereden, daar was nog wel wat te zien. Alleen maar bakra’s ;) haha. Typisch toch. Al de Surinamers waren al naar huis…
Rond een uur of half vier ofzo zijn we ook richting Berlioz gefietst en om vijf uur lag ik in mijn bed. Het was echt eens leuk om Nieuwjaar op een andere manier te vieren. Alleen had ik er stiekem net iets meer van verwacht maar ik denk dat het kwam omdat de Surinamers hun Nieuwjaar zo ongelofelijk hard opblazen en het oooh zo geweldig vinden :p haha. Maar het was zeker en vast de moeite geweest! Ik vond het een zeer geslaagde dag!


Donderdag 1 januari:

Cato was al vroeg wakker. STRESS!!
Vandaag zou mijne Jef aankomen jawel!! Heel den dag gestresst, gekuist en wat geslapen om de tijd sneller voorbij te laten gaan. Om half zes zou Patje mij komen ophalen. Het langste uur uit mijn leven, de rit naar Zanderij. En dan daar aangekomen ging ik hem opwachten aan de uitgang. Er stonden echt ongelofelijk veel mensen. Ik stond te trillen op mijn benen… Niet normaal. Er ging echt van alles door mijn hoofd… Ik was echt zo zenuwachtig!! De eerste mensen kwamen naar buiten, en dan opeens was de Jef er ook al. Eerst zag ik het niet goed maar toen was ik zeker dat hij het was. Ik begon te zwaaien maar hij zag me niet direct. Ik stond redelijk vanachter bij die mensen omdat we eigenlijk redelijk laat waren aangekomen aan de luchthaven. Toen zag de Jef me en ik drong tussen de mensen naar voor ik pakte hem vast en moest een traantje laten van geluk!! :) Het voelde echt zalig aan. Na enkele minuten hadden we door dat we eigenlijk nog tussen al die mensen stonden en zijn we iets verderop gaan staan. Ik kon hem echt kusjes en knuffels blijven geven… Ik voelde mij echt de gelukkigste mens op héél de wereld!
We liepen richting Patje (de taximan) en vertrokken richting de Berlioz. We gingen met z’n tweetjes vanachter zitten… Ik liet de Jef geen twee minuten los! Haha! Man, niet normaal!!
Onderweg stopten we nog om wat eten op te halen. En toen we thuis aankwamen hebben we nog even buiten gezeten en zijn dan naar boven gegaan.
Ik had mijn kamer losgelaten omdat mijn lakens nog niet helemaal droog waren voor dat ik vertrok. Emelie wilde mijn bed wel opdekken ;) Ze had samen met An en Julie heel mijn kamer kei gezellig gemaakt met kaarsjes en ze had het laken dat ik voor de Jef had gekocht op mijn bed gelegd. Het zag er echt suuper uit!
Ik vertelde hem nog niet direct dat dat laken eigenlijk voor hem was. Iets later vroeg hij waar ik dat laken gehaald had want hij wilde er ook graag zo één! En toen vertelde ik dat het voor hem was ;) Was hij weeral superblij!
Ik kreeg ook souveniertjes van hem die hij had gekocht in Australië… HOHO, moooie dingen! Een armbandje en echt kei mooie oorbellen! Ik voelde me nog gelukkiger dan de gelukkigste mens op de wereld ;)
Ik kreeg nog wat kaartjes en dingen die hij nog bij had van mensen op het thuisfront (dankuwel trouwens iedereen!!!)


Vrijdag 2 januari:

Vandaag was een rustig dagje. We zijn met het busje naar de stad geweest en hebben het rustig aan gedaan. Iets gedronken, wat rondgelopen en vertelt over de stad,… Lekker gekookt en ’s avonds nog een filmpje gekeken. Het voelt echt super aan om weer samen te zijn. HEERLIJK!


Zaterdag 3 januari:

Happy Birthday Julie!! 21 jaartjes, haha bijna één jaar ouder dan die Cato jawel :)
In de voormiddag zijn we ook naar de stad geweest om het kadootje van Julie te gaan halen. An, de Jef en ik, met z’n drietjes shoppen. ’s Middags een lekkere smoothie gaan drinken en een broodje gegeten en daarna nog iets gaan drinken aan de waterkant. Wat kan het leven toch mooi en relaxt zijn hier in Suriname!!
’s Avonds mochten we met iedereen bij Julie een eigen pizza gaan maken voor haar verjaardag. Maar toen de eerste pizza’s de oven ingingen bleek dat de gas op was. Dus wij met heel onze hebben en houden naar de Berlioz om daar verder te feesten!
Het was echt lekker. Ook had Julie nog een pannekoekentaart gemaakt. Die was ook echt heerlijk, met een bolletje ijs. Om je vingers van af te likken!


Zondag 4 januari:

Een chill-dagje.. Lekker lang geslapen en voor de rest van de dag niet veel gedaan. Dat moet ook al wel eens kunnen zeker! Lazy Sunday!!
De Jef en ik hadden weer lekker gekookt. En ’s avonds zijn Emelie, de Jef en ik onze 21ste les van start to run gaan doen. De Jef kon echt al direct kei goed mee… Hij liep zelfs sneller dan ik… Maarja, ik steek het maar op zijn goede conditie zeker ;)
Daarna nog een filmpje gekeken.
OOOHJA, vandaag ben ik te weten gekomen dat mijn neef voor de tweede keer papa wordt! Whoooe!! Proficiat Maarten en Miet! Livje zal blij zijn dat er een speelkameraadje bijkomt ;)
Ik zal al nadenken wat ik zal invullen voor de pronostiek!


Maandag 5 januari:

Tot half elf geslapen… Sinds dat de Jef er is lukt het goed dat lang slapen ;)
Dan naar de stad om een fiets te gaan huren… Uren liggen zoeken achter die fietswinkel en niets gevonden. Blijkt het dat hij niet meer bestaat…
Onderweg maar gestopt bij de smoothiebar voor een power smoothie. Ik ben verslaafd jawel!
Vandaag was weer een triestige dag als het op het weer aankwam. Heel de dag regen regen en nog is regen…
Al maar goed dat de temperatuur dan nog meevalt. In België is het nog triestiger dan hier ;) ondertussen al een kleine 50° verschil… Ik hoop dat het wat beter weer is als ik terug kom!!
Maak maar een sneeuwman in mijn plaats en trekt er maar wat foto’s van!! Hihi!
Vanavond staat er nog een schoolactiviteit op het programma en voor de rest nog geen plannen… Nu ga ik eten!!


Dinsdag 6 januari:

3-koningen, 3-koningen, geef mij ne nieuwen hoed!
Haha, dat vieren ze hier in Suriname niet denk ik…
Vandaag weer lekker lang geslapen en nu ga ik mijn blogpostje eindelijk posten voor jullie!
Jihaaa!

XXX

  • 06 Januari 2009 - 16:08

    Tante Liliane:

    Ja ja Catooke eindelijk is de Jef aangekomen,da zal wel een heeeeeel leuk moment geweest zijn jullie met zen tweetjes. Profiteer de laatste weken maar goed en geniet nog van het warme weer,want hier is het in 10jaar zo koud ni meer geweest.DAAAAAG

  • 06 Januari 2009 - 20:43

    Liese:

    de liefde kan toch schoon zen hé :-)
    morgen heb k de laatste ssv se.
    Ik heb gisteren mail gekregen voor t project da volgende maand begint... amaai seg , t zal snel terug schooleke zijn

    Neem het zonneke maar terug mee naar hier, want kheb t ferm frisjes zo bij -10 graden

  • 07 Januari 2009 - 09:30

    Lotte:

    Ik zit hier nog altijd voor mijn boeken, vrijdag mijn eerste examen (gezondheidspsychologie). Ik denk da gij het daar wel beter hebt ;). Vooral nu de Jef daar is, ik ben blij voor u Catorski!
    Seg, en we hebben een weekend gepland: het weekend van 14 maart. Zie maar dat ge mee kunt. We hebben ne mail gestuurd voor de chirolokalen van Itegem. Maar die mannen antwoorden niet. We vrezen ook wel dat die lokalen iets te duur gaan zijn (ook pas nieuwe). Zou wel fantastisch zijn konden we daar gaan; vrijdag cantus en zaterdag is er een fuif in Itegem (mét de Regi ;)).
    Het planningsweekend van de chiro is 2 weken erna (op Liezeke hare verjaardag): 28 maart...
    xXx

  • 07 Januari 2009 - 19:36

    Stien:

    Amai, nu heb ik nogal wa moete inhale met leze, man man... Bedankt voor de brief die je hebt opgestuurd naar heel de familie. Ik ben er trouwens van alles door int school, de volgende examens komen eralweer aan. DRUK DRUK DRUK, het houdt gewoon ni op. Ik wou dak in uw plaats was, lekker uitrusten (ale soms toch). En nu da je liefje er is, kan da al helemaal ni meer stuk. Ik was is aant zien in men agenda wanneer je trugkomt en manneke, da is gewoon al bijna!!! Jaja, het ga rapper dan da ge denkt... Ge zult wel heel wa ervaringen opgedaan hebbe, ik kan al ni meer wachte om uw verhale te hore (die gade aan iedereen mogen vertelle za, amai)

    Manneke die stofkes op dieje ene foto zijn kei mooi, zou ik wel een rokje van willen maken (ale late make door ons mammie he). Maar wss zijn die daar kei duur. of net niet.

    Manneke ik zen gistere kei hard uitgeschove bij ons op den oprit.:) Hier is zeker 5 cm sneeuw gevalle, wel leuk, maar superglad en ijskoud. Onze baio kan nu echt ni buite slape, want dan vriest em dood, het arm schaap.

    Oudjaar hebde dan toch ook goe gevierd, ik was om 7 uur thuis en da na nen tour mee de chiro van 8 uur s'morgens he:) Ik was zo moe als iets, maar het was wel dolle pret. We zijn met z'n allen na de phoenix geweest in westel, echt te dol en vette schijve. Na den toer zijn we nog gaan zotten en we hadde op een half uur tijd 130 euro verdient met zen 4, heel den avond gratis gedronke en dan geen bier he, ma Cava. Het geld mocht wel is goe rolle.:)

    Nu ga ik nog wa voort school werke se en dan slape, want kmoet morge naar men stageplaats en dan moet ik fit zijn, want anders zulle ze denke...wa voor iets komt er nu weer stage doen.

    Kzal int vervolg probere om uw verhale wa bij te houden, want zoas nu, amai te lang moeten lezen en veel geschreven.

    Groetjes aan je tortelduif Jef en tot snel weer bij ons Moe aant tafel!

  • 08 Januari 2009 - 20:01

    Jinse:

    Super da ge er al zo van genoten hebt da u ventje ginder is :-). Ik bewonder u echt da ge het zolang hebt kunnen volhouden, ik kon t nie denk ik. De tijd is aant afkorten... De Catorrr is bena thuis, woehoew da ga toch een dikke vette party worden dan e ;-) Maar geniet er nog goe van nu het nog kan, want tis hier echt wel ijskoud. Dinsdag hebk het ijskoud gehad toen ik bewaking moest doen op stage. Brr ik ben zooooo jaloers :-).
    Doe de Gillie de groetjes ginder en tot binnenkort.

  • 09 Januari 2009 - 08:48

    Tante Nicole:

    Vanaf nu hellow Cato en Jef.
    Gadver,wat gaat het snel,ik heb wel dagelijks op u blog gekeken,maar niet de tijd genomen om wat te schrijven,nu zie ik dat ik al ene achter sta,en ene laten waar ik niet op geschreven heb, kan ik niet uitstaan,dus bij deze........
    En nu vlug naar de volgende!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Cato

Actief sinds 21 April 2008
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 71022

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: