Weekendje Bigi Pan/Nickerie + het afscheid... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cato Michiels - WaarBenJij.nu Weekendje Bigi Pan/Nickerie + het afscheid... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cato Michiels - WaarBenJij.nu

Weekendje Bigi Pan/Nickerie + het afscheid...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cato

02 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Donderdag avond 27 november:

Deze avond was de laatste avond dat we met zen allen samen zouden zijn…
Er was een hele menu opgesteld, eerst zouden we de overschot van de pannenkoeken van gisteren nog opeten, dan waren er broodjes belegd met kaas en tomaat in de oven als voorgerecht, dan was er spaghetti met zelf gemaakte saus als hoofdgerecht en als nagerecht hadden de Nederlandse meisjes onze koekjestaart gemaakt :p Het was hen goed gelukt want het was overheerlijk lekker!
Daarna heb ik nog twee uurtjes geskyped met de Jef terwijl de anderen een spelletje deden rond Sinterklaas. Iedereen had twee kadootjes gekocht van 2 à 3 SRD.
Ik kreeg dan de kadootjes die overbleven omdat ik zelf niet deel kon nemen aan het spelletje, ik wilde liever men vriendje nog eens zien :p
Ik had best nog wel leuke kadootjes, een magic towel (handdoek speciaal voor het haar) en een rekje om handdoeken/onderbroeken/… op te hangen. (ze zijn al nuttig geweest men kadootjes)
’s Avonds zijn we dan met zen tienen naar Havana Lounge geweest waar we dan nog een feestje gebouwd hebben!
Rond een uur of 3 zijn we dan vertrokken… We moesten al afscheid nemen van Eveline en Renate omdat we ze morgen vroeg niet meer zouden zien want dan zouden ze al naar school zijn om hun inkopen nog af te geven. Ik vond het echt erg dat afscheid… Je hebt een paar maanden intens, dag in dag uit, met elkaar samengeleefd en opeens moeten ze dan vertrekken… Thuis aangekomen ben ik in mijn bedje gekropen, ’s morgens zouden we op tijd moeten opstaan om te vertrekken richting Nickerie!


Vrijdag 28 november:

Om half negen ben ik opgestaan. Ik maakte me klaar en nam alles om te vertrekken richting Nickerie. Sieg en Lisette waren speciaal opgestaan om nog afscheid te nemen. Morgen zouden ze weer vertrekken richting Nederland...
We gingen met de bus naar de stad om daar dan verder de bus te pakken richting Nickerie. Onderweg zijn we nog gestopt om een power smoothie te drinken, heerlijk!!
Ellen zat ons al op te wachtten aan de bus, ook zij moest afscheid nemen van haar vriendje. Hij vertrok ook terug naar België...
De busrit naar Nickerie duurde vier uur... Onderweg zijn we één keer gestopt om even te plassen of iets te kopen en je benen eens te strekken, want zo vier uur op je gat zitten… Dat is ook niet alles!
Ellen had geregeld met de buschauffeur dat hij ons zou afzetten aan de ingang van Bigi Pan.
Daar zou Boyke (de chauffeur van op Ellen haar stage) ons staan opwachten om te vertrekken richting het Paradijs :)
We moesten nog eventjes wachten omdat het nog laagtij was en we zo niet goed met de boot zouden kunnen varen. Er werden inkopen gedaan en er werd ons al wat verteld over hoe onze twee daagjes er zouden uitzien!!
Na een tijdje konden we dan toch vertrekken. Alles werd in de boot geladen en we vertrokken richting Bigi Pan.
Onderweg kwamen we een dammetje tegen. Iedereen moest uit de boot en we moesten de boot over het dammetje trekken ;) het was echt een grappig zicht!
Er stond ook een man te vissen… Wanneer hij zijn net in het water smeet en het er nog geen halve minuut later uittrok, zat het net steeds vol met vissen… Er zat echt ongelofelijk veel vis in dat water!!
Onderweg richting Bigi Pan zaten we allemaal in volle spanning te wachten tot we onze eerste kaaiman zouden zien!! Opeens kwamen we er echt verschillende tegen. Ze lagen allemaal half in het water of verstopt tussen de stengels langs de kant. Als je het eenmaal wist waar ze lagen, dan kon je er echt heel veel zien. Op een gegeven moment besloten we om er eentje te vangen. Onze gids had een lange tak met een stropje eraan bij om de kaaimannen te vangen. Het was eigenlijk echt wel simpel :) zelfs ik zou zoiets wel gekunnen hebben denk ik :p
We vingen een echte grote kaaiman. Kenneth (de gids) hield de kaaiman op zijn kop zodat hij bewusteloos werd… Hij kwam met de kaaiman tussen mij en Sofie zitten… De kaaiman was best wel groot. Ik gok iets van een meter dertig ofzo… De kaaiman zwierde heel de tijd met zijn staart. Ik vond het best wel eng!! Het zou pijn gedaan hebben moest hij een slag met die staart in mijn gezicht hebben gegeven. Al maar goed is dat niet gebeurd!
Toen Kenneth met de kaaiman tussen Emelie en An ging zitten begon die opeens te plassen… Iedereen moest er om lachen, alleen Emelie vond het minder leuk, want zij had wat pis op haar gekregen ;)
Er werden echt veel foto’s gemaakt. Ik heb de kaaiman zelfs een kusje gegeven :p
Nadat we hem terug in het water hadden gesmeten, vaarden we verder. Kenneth wilde graag nog een kaaiman vangen, een iets kleinere dan… Dan konden we de kaaiman zelf eens vasthouden!! Hij gaf de kaaiman aan mij. Ik vond het echt ongelofelijk. Een uur geleden zou ik bijna uit de boot gesprongen zijn van het verschieten bij het alleen nog maar zien van zo’n kaaiman en nu had ik er gewoon één in mijn handen! Hij voelde koud aan… en dan zo al die schubben… Ik was blij dat ik het gedaan had!
Het werd al donker en we gingen verder richting het grote meer.
Onderweg kwamen we echt nog 89789 vogels tegen. Kenneth kende ze echt allemaal uit het hoofd. Hij riep steeds ‘op twee uur een grote Anny’ ‘op 9 uur een Amerikaanse zilverreiger’ en dan zag je iedereen zoeken… En zo heb ik dus al de vogels van de hele wereld leren kennen op een paar uurtjes ;) Ook zagen we enkele rode ibissen. Echt prachtige vogels!

Eenmaal op onze paalwoning aangekomen gingen we wat op verkenning uit (na twee minuten hadden we het helemaal verkend, het was namelijk niet zo heel groot) We merkten direct op dat de WC apart stond naast het huisje… Het bleek gewoon een gat in een plank te zijn met een WC bril erop… Alles viel gewoon in het water. Ik snapte opeens waarom ik nog niemand in dat watertje had zien zwemmen ;)
Terwijl wij wat foto’s namen werd het eten klaargemaakt. We hielpen ook nog met het snijden van de groentes en maakten plaats om te eten.
Ondertussen was het al helemaal donker. We gingen met zen allen buiten liggen op een steigertje en keken naar de sterren. De sterrenhemel was hier ook weer oooh zo prachtig! Ik kan daar maar niet van over. Ik eis bij mijn terugkomst in België dat de staat ’s nachts al de lichten uitdoet zodat al die Belgen ook is kunnen genieten van dat ongelofelijke uitzicht… Al de sterren zullen we daar waarschijnlijk niet kunnen zien omdat België net iets verder van de evenaar afligt dan Suriname. ;) Maar toch, het is oooh zo de moeite!
Daarna werden we geroepen voor het eten. Lekker lekker… Na het eten hebben we nog een feestje gebouwd! Het was echt superleuk, er was Borgoe en cola mee. We hebben lang gedanst. De gids was ook de overbuurman gaan halen om mee te feesten (hij is bewaker van het roze huis, een echte eenzame man die heel de tijd straalbezopen rondloopt en echt hilarisch was) Ook vond ik het wel grappig dat ik de hele avond ‘miss België’ werd genoemd… Die mannen hebben daar nog niet veel Belgische meisjes gezien denk ik. ;)
Ze vonden mijn kuiltjes in mijn wangen zo schattig :)
Na al het gedans hingen we onze hangmatten al op. We hingen ze buiten op. Dan konden we met zen allen naast elkaar hangen. Ik zag er al naar uit om in die hangmat wakker te worden met de zon op men bol ;) Meer heeft een mens niet nodig!!
Rond een uur of 2 zijn we dan gaan slapen. Ik heb best nog wel goed geslapen in die hangmat. Tijdens de vorige trip had ik ‘s nachts echt elk uur gezien… en nu werd ik wakker van de zon op men hoofd! Het uitzicht vanuit men hangmat was echt super! Daarna ben ik nog wel eventjes terug in slaap gevallen… Want om al om half 7 op te staan, daar had ik geen zin in!
Toen ik dan terug opstond was er al ontbijt klaargemaakt. Sandwiches met ei en kaas…
We ruimden alles op en gingen nog even op bezoek bij onze overbuurman ;) Hij leidde ons wat rond op zijn platformke en speelde wat muziek voor ons… Het was echt gewoon te grappig!!
Nadien zijn we dan terug gevaren richting de plaats waar we vertrokken waren. Onderweg wipte er ineens een vis in onze boot, Emelie en Julie maar manoeuvreren om die vis terug zo snel mogelijk het water in te krijgen, maar hij was best wel groot (20 cm ofiets) en heel glibberig om hem te kunnen pakken.
Terug aangekomen aan het eindpunt, laadden we alles uit en zijn we richting de stad gereden. We reden naar het huis waar Ellen woont. Ze woont namelijk op haar stageplaats zelf…
We kregen onze ruimte toegewezen en dan zijn we nog eventjes tot het centrum van Nickerie gewandeld. Daar gingen we nog over de markt die er dagelijks is.
Na de markt hebben we inkopen gedaan om nog wat eten te maken. Tosti’s met ananas :)
Voor de rest van de namiddag heb ik niet meer zo heel veel gedaan. Ik heb nog wat op bed geslapen en tegen 5 uur zijn we richting de zeedijk gereden met de taxi. Het uitzicht was er ook mooi! Je kon zelfs Guyana zien liggen! We hebben er nog wat foto’s gemaakt, nog iets gedronken op een terrasje en zijn dan richting Nickerie gereden. Daar zijn we nog met zen allen iets gaan eten en nadien zijn we terug naar huis gereden. Iedereen was doodmoe!! Ik was zelfs al in de zetel in slaap gevallen :)
De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan omdat we de bus weer zouden nemen terug naar Par’bo. Deze keer hadden we een bus die helemaal niet vol zat. Ik had dus enkele zeteltjes voor mezelf genomen en heb zelfs nog wat geslapen op de bus.
Rond drie uur kwamen we thuis aan. Eveline en Renate waren helemaal nog niet vertrokken! We hebben dus nog eens afscheid van hen kunnen nemen :)
Voor de rest van de dag heb ik eigenlijk niet zo veel meer gedaan. Ik vond het best wel een vermoeiend weekendje. Ik heb nog wat werkverslagen gelezen en reflectieverslagen en ben in mijn bedje gekropen :)


Maandag 1 december:

Na lekker uitgeslapen te hebben ben ik samen met An en Rob naar de stad geweest. Ik moest nog wat kaartjes kopen want ik had er te weinig gekocht!
’s Middags zijn we iets gaan eten bij de Power Smoothie… Heerlijke smoothie gedronken en een broodje gegeten (eindelijk eens een echt lekker broodje!!).
Daarna ben ik nog met An langs de Combémarkt geweest om nog wat inkopen te doen.
’s Avonds hadden we stagesupervisie… Daarna moesten we het reflectieverslag nog typen want het moest voor dinsdag 8uur gepost worden… Het was dus eventjes stressie stressie om dat nog op tijd af te krijgen! Maar uiteindelijk is me dat nog wel goed gelukt!


Dinsdag 2 december:

Jaja en de stage kon weer beginnen voor deze week.
Nu dat mijn ander voorlichtingsrapport af is, heb ik al onmiddellijk een nieuwe jongen gekregen waar ik ook een voorlichtingsrapport van mag maken. Ik ben er dan ook al direct mee begonnen :)
Ook werd er mij gezegd dat ik was opgegeven om morgen mee te gaan naar JOG om de activiteit rond kinderdag te geven… Ik wist helemaal van niets en de jongen waarvan ik het voorlichtingsrapport had gemaakt zou morgen voorkomen. Uiteindelijk heb ik toch kunnen regelen dat ik An niet alleen naar JOG moet laten gaan en ga ik met haar mee.
Er werd me gezegd dat de rechter normaal helemaal niet veel vragen stelt over een voorlichtingsrapport dus dat ik even goed kon meegaan naar JOG. Ik ga dat dan ook maar doen :) Ik heb er wel zin in!!
Na het werk ben ik met An nog langs de winkel gereden om nog wat fruit te halen en dingen die ik gisteren niet had gevonden. Opeens begon het kei hard te regenen… We dachten even te schuilen… Maar het bleef echt regenen. Op den duur zijn we er dan toch maar doorgereden, en jawel, je raadt het nooit 2 minuten voordat ik thuis was stopt het dan met regenen… Dat zul je toch altijd zien eh!!!

P.S.: Tante Nicole: Ik had op Bigi Pan echt helemaal geen last van muggen ;) terwijl de muggen bij de rest gewoon door hun kleren door staken. In Nickerie zelf daarentegen heb ik wel nog veel muggenbeten gekregen. Maar vandaag op mijn werk hoorde ik dat daar van die speciale muskieten zitten, dat niet echt muggen zijn, misschien daarmee dat het middeltje daar niet tegen hielp :)
Wel gebruik ik af en toe wat muggenspray, mag dat?? Of verliest de vitamine B1 zijn effect dan?!

XXXXX Binnen twee maanden ben ik back in town :)

  • 02 December 2008 - 20:21

    Lotte:

    Jij hebt het over 'een Rob' in je tekst? Zijn Brend en Rob daar nog steeds? Of ging dat over een andere Rob? Ons Hanne zei dat dacht dat die al eventjes terug waren...

    Wat een avontuurtjes, als ik het geld heb, weet ik wat me te doen staat!

    Vrijdag hebben we verjaardagsfeestje van Val en Lore (dat weet je wrs wel van in de mails;)). Ik zie er naar uit! Spijtig dat je al die feestjes moet missen, maar in Olen steken we wrs nog heel ons leven :)

    Tot blogs x

  • 02 December 2008 - 20:31

    Cato Michiels:

    Ja, de Rob is de vriend van Lore. Hij is hier al van oktober en blijft ook nog tot eind januari!

    Ik vind het inderdaad wel jammer dat ik zo al de feestjes moet missen, maar zoals je zegt, die feestjes in Olen gaan niet lopen hé :) Ik zal maar profiteren van mijn tijd hier nog!!

  • 02 December 2008 - 20:43

    Tante NIcole:

    Hellow miss Belgie,die surinamers hebben toch ook een goede smaak ! :)
    Ik heb juist nog op uwe vorige blog geschreven,gelezen ???
    Weer een heel avontuur,k'ben benieuwd naar de foto's met de kaaiman brrrr.
    Cato,als het niet nodig is zou ik dieje muggenspray laten,omdat die vit.B1 uwe geur van zweet verandert en daardoor de muggen op afstand blijven,en met uwe spray hebt ge weer nen andere geur he (op den duur gaat ge mss wel echt zo hard stinken dat zelfs de surinaamse bevolking wegloopt! :)
    Toedeloe x

  • 02 December 2008 - 23:51

    Mama:

    Hey Miss België :-),elke keer verras je ons weer met al die mooie foto's en verhalen.
    Dat maak je waarschijnlijk nooit meer mee dat je een levende, wilde kaaiman in je armen hebt die je dan ook nog eens kust! Dacht je mss dat die zou omtoveren en dat de Jef tevoorschijn ging komen ;-).
    En zo midden op dat meer slapen met alleen maar water, een schitterende zonsondergang en -opgang en dan die mooie sterrenhemel, daar kunnen wij alleen maar van dromen.
    Ik zou zeggen "op naar de volgende uitstap, naar nieuwe verhalen en heel veel foto's. "
    Maar natuurlijk moet er ook nog gewerkt worden he. Allee, je bent al ver over de helft met uw stage-uren dus kan je al plannen gaan maken wat je zoal kan doen tegen dat de Jef aankomt.
    Tot de volgende keer vanuit het thuisfront.
    xxxxxjes mama

  • 03 December 2008 - 07:20

    Nancy:

    Hey Cato

    Kei leuk verhaal en deze foto's zijn echt heel mooi. Brr, de kaaiman. ik had eerst de foto's gezien voor ik de tekst las en ik dacht echt dat de kaaiman dood was. Maar nee, een bewusteloze kaaiman op de schoot. Geen schrik dan dat die wakker werd. Zijn die heel gevaarlijk? Ik heb het er toch ni mee. Al maar goe da ge gene slag in uw gezicht gehad hebt want Miss Belgie met een blauw oog is ook maar een raar gezicht :-). Hier is het nu woensdagmorgen en ik heb net naar het werk gebeld om een dagje verlof vast te leggen want ons Rosalie is ziek. Ze heeft daarnet moeten overgeven en heel de nacht last gehad van buikpijn. Waarschijnlijk een buikgriepje. Ze slaapt nu. Hopelijk vlug weer beter want ze schiet al in paniek omdat ze niet naar school kan vandaag. Voor de rest is hier alles ok hoor. Geniet er ginder nog van en tot blogs.
    Groetjes,
    Nancy xxx

  • 04 December 2008 - 19:13

    Eveline:

    Heej cato,
    Kwam per ongeluk op je site terecht toen ik: le petit beurre intypte bij google ;). Echt te grappig. Jullie trip naar bigi pan was zeker geslaagd aan het verhaal en alle fotos te zien. Nou je moet blij zijn dat je nog daar bent zeg...tis hier echt niks. Zo kouddd! En ik mis jullie nu al :(. Ik heb geprobeerd de taart te maken..maar t mengsel was te dun :S, morgen kijken of hij toch gelukt is :O
    Nou nog heeeeeel veel plezier daar lieve Cato!
    kusss eef

  • 05 December 2008 - 01:28

    Cato!:

    Tante Nicole: Jaja, ik heb het gelezen. Als ik nog is naar de stad ga, dan ga ik foto's trekken van zo'n stofjes en dan moete der maar wa uitkiezen en dan koop ik een paar meter hé :)
    voor onze Suri-party!

    Mama: hihi, was het maar waar dat de Jef dan kwam.. Ach, nog 29 dagen en hij is hier :) ik tel af!!

    Nancy: ik weet eigenlijk niet of ze echt gevaarlijk zijn... Ze hebben meer schrik van ons dan wij van hun denk ik.. En dieje kaaiman was idd bewusteloos, maar veel merkte ik daar ni van... Heel den tijd zwieren met die staart en van die rare geluidjes maken...

    Eveline: Mja, ik kan het geloven dat je het daar al terug gezien hebt na een paar dagen.. Erg eigenlijk hé! Wij hebben het hier nog wel naar onze zin... Alleen missen we jullie ook al enorm!! Elke morgend kijk ik zo nog naar Sieg haar deur of die al open is.. was al een automatisme geworden :)
    maar ze is steeds dicht :(
    whaaaaaaaaa!!
    en tis echt stilletjes in huis nu.. In ieder geval, eind februari spreken we af eh :) da ligt al vast!

    xx

  • 05 December 2008 - 17:59

    Liese:

    joooo !!

    ge hed daar nogal een leve e :-) amaai seg
    nog twee weken en ik heb kerstvakantie :-) daar zie ik toch wel naar uit, want stage is erg vermoeiend. Vandaag is de sint geweest in het klasje..schattig !

    Dinsdag ga k naar clouseau! daar zienek nu is hene uit se. K moet den dag erna wel naar mijn stage maja :-D da ga dik tegen vallen ! gelukkig is het maar nen halve dag dan.

    Ik ben mijn laatste werkweken bij de bakker aan het doen. Vanaf januari is het gedaan:-) k was het wa beu :-p k heb andere doelen in mijn leven nu ;)

    Geniet er van hé, want den tijd vliiiieeegggttt

  • 06 December 2008 - 13:04

    Toon:

    hellow cator,
    hoe ist daar???
    klaar voor binne 2 jaar na canada te trekken en grisly's te spotten.
    jaja hier ga alles zen gangetje. ikke werken de neefjes ==> exaams. al ma goe dat ik daar vanaf ben. Ik heb de foto's is bezien. ma met dieje krokodil da hebbek het toch ni mee.
    krijg er kiekenvel af. alle ma ben is door.
    TOT DE VOLGENDE!! en amuseer u. ma zij wel voorzichtig he.
    Saloddeer
    Toon
    xxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 07 December 2008 - 00:57

    Cato!:

    Liese:
    Een zalig leven :) tis wa da we der zelf mee doen eh, want ge kunt hier een triestig leventje hebbe ook ze..
    Ik geniet zeker nog van mijn tijd hier, binnen twee maanden zitten we alweer op de schoolbanken!!

    Toon:
    Hier gaat alles zijn gangetje hé.
    Binnen twee jaar zit ik met jou in Canada! Bent daar maar zeker van :) das al geregel. Ik was het terstraks nog aant zeggen tegen men huisgenoten da da men volgende grote reis is :)
    haha, die krokodil, ik had int begin ook wel wa schrik.. Dus als ik in Canada ben, dan ga ik voor een kusje aan de grizly ;) maar ik pas zeker op mezelf en zorg ervoor dat ik heelhuids terugkom!!

    XXXXXX

  • 08 December 2008 - 08:41

    Tante Liliane:

    Hey Catooke,ben terug se.Weer zo'n mooie foto's amai.Die rode vogel,stel u voor dat die bij ons ook rondvliegen,maar ja dan word ge da ook gewoon hé.Die hangmatten da vind ik nu echt het einde se zo mooi,en al die kleurtjes echt prachtig.Nog een paar weekjes en ge ligt er met uw Jefke in.Nu kunt ge al beginnen aftellen hé.Wilt ge die ook alles laten zien wat gij al hebt gezien dan moet ge nog een maand langer blijven denk.Allé op naar de volgende avonturen.DOEI DOEI Ook nog de grtjes van het thuisfront.

  • 08 December 2008 - 17:10

    Liese:

    kheb liesbeth vandaag op t school gezien, man man da was lang geleden !! kwas wel blij dak ze nog eens gezien heb.

    En overlaatst had den dorre een smsje gestuurd om eens iets te gaan drinken...
    dus als gelle terug zij gaan we met zen alle uit b4 maar is op café op de stadswaag e :-) leuke herinneringen ophalen enzo :-p

  • 25 Januari 2009 - 14:31

    Ursila En Sonny:

    Goed dat jullie daar zijn geweest hoor. Heel leuk. We zijn daar op 3 januari 2009 geweest. Echt genoten hoor. We zijn Surinamers, maar wonen in Canada.
    Email adres is sonnyfarida@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Cato

Actief sinds 21 April 2008
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 72047

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: